tiistai 24. heinäkuuta 2018

Budjetointi synnyttää vapautta

Nyt on ensimmäinen kuukausi aikoihin, kun oikeasti seuraavan rahapäivän saapuessa, mulla on edes jotain tilillä! Tunne on outo ja vapauttava. Mä pärjäsin hyvin, vaikken elänytkään kädestä suuhun. Summa on tosin pienempi, kuin alkukuusta suunnittelin ja  kuukaudessa on paljon epämääräisiä ostoksia ja tuhlauksia.

Nyt seuraa siis puolustuspuhe, joka on lähinnä itseni uskottelua, jonka tahdoin jakaa teille.

Oon elänyt monta kuukautta ja ehkä vuottakin kädestä suuhun ja vielä velaksikin, joten  säästämistä ei voi heti pitääkkään itsestään selvyytenä. Huomaan ajattelussa ilmeisesti monille muillekkin tuttua, kun rahaa on tilillä, ilmestyy paljon pieniä hankintatarpeita. Kulmakohta tämän kuun säästötavotteiden alittumisessa on, etten ole suunnitelmasta poikenneita isompia ostoksia tehnyt, joten kaikki on pieniä ostoksia sinne tänne. Jäätelöä, marjoja, pikaruokaa... Ja nyt seuraa se puolustus: Elämä ja kesä! <3 

Pitkästä aikaa mulla on ollut mahdollisuus ostella vähän enemmän hupiasioita, koska ei oo ollut budjetissa pikkulainojen maksua. On ihana tunne, kun mun ei tarvitse pohtia, että onko mun rahaa nyt ostaa ruokabudjetista ylittävää 6e mansikkarasiaa, vaan mulla on ollut varaa ostaa lisäksi myös muitakin marjoja ja herneitä! Kuulostaa varmasti monen korvaan erittäin pieneltä ja mitättömältä ilonaiheelta, mutta mulle tää tunne ei oo tuttu. Kiitos alkukuun budjetoinnin mä oon siihen pystynyt myös nyt loppu kuusta. 

Kun pelasin oli tili jo pitkään tyhjänä, rahapäiväkin tarkoitti sitä, että laskujen maksun jälkeen ja ruokaraha poislukien kaikki meni. Peleihin. Sitten taas pohdittiin ja elettiin pienellä budjetilla, ilman huolettomia extemporeostoksia. Toki olen tässäkin kuussa pohtinut ostosten kohdalla, onko ne tarpeellisia, eli täysin extemporeostoksia on vähän.

Pikkuhiljaa käännytän mun kuukausia ylijäämäisiksi, eli oytan tämän puolustuspuheen oppimisen kannalta. Tää kuukausi meni näin, ensi kuussa mä opettelen enemmän. Kerään tunnollisemmin kuitit ja pohdin mihin sitä rahaa oikeasti menee.

Oon huomannut talouskirjotukset, varsinkin selkeästi rahaa koskevat kirjotukset, kaikista eniten lukijoita kerääviksi. Silti oon nyt päätynyt siihen, että jatkossa en omaa kuukausittaista budjettiani kirjoita blogiin. Tää syy ihan siks, että se pysyy aina samana ja hakiessani omaa suuntausta blogin suhteen, oon pohtinut haluavani ehkä keskittyä hieman enemmän yleisesti elämään ja elämänhallintaan. Velat lisään kyllä, koska on huikee nähdä niiden häviäminen!


En pelannut tänäänkään <3

2 kommenttia:

  1. Hei ihan mahtavaa <3

    Itsellä vähän sama fiilis, luottokorttia on tullut vingutettua usein mutta tässä kuussa on päästy plussalle. Mikä mahtava fiilis tosiaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes! :) sehän se, kun vähän jaksanut budjetoida, ni onkin jopa plussalla! Jee, hyvä me :) !

      Poista