tiistai 26. kesäkuuta 2018

Mörkö raha

Mä oon miettinyt, että mitä osa-alueita tahdon avata tässä blogissa. Kuitenkin paljon myös talousblogeja lukeneena, tahdon liittää myös omaa talouttani tähän. Olkoon se myös oivallus sille, ettei ne raha-asiat oo lopunelämää mörkö, myöskään mulle.

Rahankäyttäjänä oon aina ollut kädestä suuhun eläjä. Oon maksanut laskut ajallaan, mutta ikinä ennen en ole säästämistä tai mitään puskuria miettinyt. Yleinsä raha-asiat kuitenkin olivat olleet hallinnassa.

Kaksi ja puoli vuotta sitten, joulukuussa 2015, ei mulla todellakaan ollut raha-asiat hallinnassa. Tajusin mulla olevan peliongelma. Olin pelannut itselleni velkaa jo yli 10 000 euroa. Velkaa oli kertynyt suurimmaksi osaksi eri pikavippiyritysten kautta, myös puhelinlaskuun olin pelannut useamman satasen. Korot tietenkin huimat ja maksuerät isot. 

Olin tuolloin viimesilläni raskaana ja vanhempien lasten kanssa kotona, joten 10 000 euroa oli melkein mun vuosiansio! Mulla oli velkaa, josta kukaan ei tiennyt. Nyt vasta hyväksyin sen itsekkin. Mieletön häpeä, suru, epätoivo. Mitä mä oon tehnyt? Mikä voima mua viä, kun rupean pelaamaan? Mulla oli voittojakin, miks en vaan lopettanut? 

No, vastaus olkoon kaikille: Peluri ei ikinä voita. 

Talo voittaa aina. Jostain luin herättävästi: jos palautusprosentti on 98%, miksi lähteä sijoittamaan jo valmiiksi negatiiviseen? Minne lähti järki? Todellisuudessa mun "voitot" ovat olleet vain toisten peliriippuvaisten rahoja. Talo on pyöritellyt meidän rahoja keskenään, välistä Maltalla vetäny vähän siitä sivusta ja antanut meidän kierrättää. 

Mun sen kertanen taloudellinen pelastus löytyi diakoniasta ja läheisten antamasta lainasta. Näin vältyin ulosotolta, sillä sinne olisin päätynyt velkaneuvonnankin ohjeesta. 
Velasta tehtiin velkakirjat, todistajan kera, tarkalla maksusuunnitelmalla. Ehtona oli omaehtoinen luottokieltomerkinnän otto, sekä terapiakäynnit. Terapiakäynnit tosin olivat alkaneet jo keväällä 2015, mutta olin tämän asian pitänyt salassa sieläkin. Nyt vasta rupesi solmut aukeamaan.                               



En pelannut tänäänkään. <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti